Vuosi vuodelta yhä suuremmat yritykset ja julkiset toimijat vaihtavat EKOenergiaan. Vuonna 2016 mukaan hyppäsi Schüco Saksassa, L’Oréal Venäjällä ja Finlayson Pohjoismaissa. Lappeenranta ja saksalainen Bielefeld näyttävät EKOenergia-valinnallaan mallia muille kunnille. Samalla ympäristömerkin tunnettavuus lisääntyy.
Yksi syy EKOenergian nopealle laajentumiselle on muiden ympäristöjärjestelmien antamissa tunnustuksissa. Monet yritykset valitsevat ympäristömerkityn sähkön, koska esimerkiksi Greenhouse Gas Protocol, CDP ja rakennusalan LEED suosittelevat sitä.
Samanaikaisesti julkista keskustelua herättelevät kansainvälisesti tunnetut urheilutähdet ja näyttelijät, jotka kertovat kestävyyskriteerien merkityksestä energiantuotannon muuttamisessa. Olemme tästä äärimmäisen onnellisia, sillä he tavoittavat vapaaehtoistyöllään ihmisiä, jotka eivät näitä asioita muuten seuraa.
Neljän vuoden aikana olemme oppineet paljon. Ymmärrämme yhä selkeämmin, ettei hidas ja tasainen laajentuminen riitä EKOenergialle nykyisessä maailmantilanteessa. Ilmastonmuutoksen edetessä kuluttajatietoa ympäristöystävällisistä energiavalinnoista täytyy levittää nopeammin kuin koskaan. Kiitos, että olet mukana!