Nordic Green Energy uudistaa suoramyyntiään ja varmistaa sen laadun
Julkaistu 7.10.2022
Nordic Green Energy on irtisanonut suoramyynnin toimintaohjeita rikkoneet suoramyyntikumppaninsa. Yhtiö on kesän ja syksyn aikana solminut kumppanuussopimukset uusien suoramyyntiyhtiöiden kanssa. Kumppanimyyntiä johtaa ja valvoo jatkossa Nordic Green Energyn erillinen nimetty myyntipäällikkö. Tämän tarkoituksena on taata kuluttajille laadukas myyntitapahtuma ja paras mahdollinen asiakaskokemus jo myyntitapahtuman aikana. Samalla yritys siirtyy kirjalliseen vahvistusmenettelyyn puhelinmyynnin kautta myytyjen kuluttajien sähkösopimusten osalta jo tämän vuoden marraskuussa. Nordic Green Energy on lokakuussa lopettanut puhelinmyynnin kautta tapahtuvan suoramyynnin, kunnes kirjallinen vahvistusmenettely saadaan otettua käyttöön.
Nordic Green Energy myy uusia sähkösopimuksia kuluttajille pääsääntöisesti puhelimitse ja oman verkkokaupan kautta. Puhelinmyynnistä vastaavat Nordic Green Energyn valtuuttamat suoramyyntiyhtiöt. Puhelinmyyntikumppanit ovat tarkkaan ohjeistettuja siitä, miten sähkösopimuksia saa myydä. ”Valitettavasti havaitsimme tässä puutteita viime keväänä. Huolimatta kattavasta ohjeistuksestamme, myyntikumppaneidemme tapa myydä sähkösopimuksia ei aina ole ollut ohjeistuksemme mukaista”, kertoo Nordic Green Energyn vt. toimitusjohtaja Kenneth Kastrén. Tämä on aiheuttanut hämmennystä joidenkin kuluttajien keskuudessa. ”Nordic Green Energy ei hyväksy minkäänlaista harhaanjohtavaa markkinointia tai epäeettistä myyntiä. Asiakkaalle tulee olla päivänselvää, kenen nimissä myyjä soittaa ja millä asialla hän soittaa. Puhelussa tulee myös käydä ilmi, että myyjä on myymässä sopimusta, eikä tekemässä tarjousta”.
Nordic Green Energy on tyytyväisten asiakkaiden yhtiö ja tätä se haluaa olla kaikille asiakkuuden ensimetreistä saakka. Vuoden 2021 asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan 89 % vastaajista (n=2158) suosittelisi Nordic Green Energyä ystävilleen ja tuttavilleen. 93 % vastaajista piti yhtiötä luotettavana ja 89 % oli tyytyväinen palveluihin kokonaisuudessaan. ”Valvomme tiukasti myynnin laatua ja olemme lisänneet myös omia henkilöresurssejamme tältä osin. Uusi Partner Sales Managerimme on ohjannut ja valvonut suoramyyntiämme nyt syyskuusta lähtien. Meillä on erittäin korkea asiakastyytyväisyys, jota mittaamme säännöllisesti sekä omilla että puolueettomilla asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Haluamme, että sama luottamuksen tunne syntyy myös uusien asiakkaiden keskuudessa”, sanoo Kastrén.
Kuluttajansuojalaki uudistuu ensi vuoden alussa. Samassa yhteydessä koti- ja puhelinmyyntiä koskevaa sääntelyä tiukennetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että puhelinmyynnissä otetaan käyttöön kirjallinen vahvistusmenettely. Puhelinmyyjän on toimitettava sopimus kuluttajalle kirjallisesti ja jotta sopimus voi astua voimaan, tulee kuluttajan vahvistaa se kirjallisesti. Vahvistamaton sopimus ei sido kuluttajaa millään tavalla. ”Työstämme tätä muutosta parhaillaan Nordic Green Energyllä ja näillä näkymin siirrymme kirjalliseen vahvistusmenettelyyn jo marraskuun aikana”, kertoo Kastrén.
Päivitetty 25.10.2022: Uutiseen on 25.10.2022 lisätty maininta puhelimitse tapahtuvan suoramyynnin lopettamisesta, kunnes kirjallinen vahvistusmenettely on otettu käyttöön.